(Tóth Máté fotói)
Elsőként Schilling Árpád, csapatunk vezetője, számolt be az elmúlt egy év tevékenységeiről. 2008 augusztusától vette számba az eseményeket: a Le Phun társulattal közösen létrehozott Kurázsi Papa (Pere Courage) c. előadásunkkal kezdve, majd az októberi évadnyitónkról, a Made in China premierjéről, novemberben a Trafóval közösen létrehozott dunaPart elnevezésű kortárs előadóművészeti platformról, A szabadulóművész apológiájának (Szabaduló) stábon belüli tervismertetéséről, decemberi előkészítéséről, illetve az ünnepek előtt a Káva Kulturális Műhellyel közösen megtartott workshopunkról esett szó. 2009 első fele javarészt a Szabaduló projekt előkészítésével-lebonyolításával telt el. Az akciósorozat március 8-cal vette kezdetét Budapest közterein, majd a Gödörben folytatódott, előbb a Temető, majd a RéS kiállításokkal, hogy aztán a LaborHotel, illetve az artProletarz eseményeket követően a Fináléval záródjon a közel két hónapos városterápia. Emellett létrehoztuk, s megtartottuk az első két tesztfoglalkozást a Káva-Krétakör együttműködésben létrejött Akadályverseny c. színházi nevelési programunkból, Schilling Árpád pedig részt vett a Marczibányi Téri Művelődési Központ Diákszínházi estjeinek, illetve a nagykanizsai illetőségű Vabababa Alapítvány helyi kisgyerekekkel folytatott művészeti foglalkozásainak szakmai koordinációjában. Májusban alaposan kiértékeltük a munkánkat, júniusban Árpád Franciaországban előkészítette a Cirkusziskolás együttműködést, Gáspár Máté csapatunk ügyvezetője kulturális politikai témájú UNESCO konferencián képviselte színeinket. Júliusban átalakítottuk a stábot és az irodát, erőt gyűjtöttünk és terveinket érleltük, melyeket aztán augusztusban öntöttünk konkrét formába.
Árpád után Gáspár Máté, beszélt a Krétakör működési, és a finanszírozás helyzetéről. Bemutatta a 2008-2010 évek hátterét biztosító, tavaly az Oktatási és Kulturális Minisztériummal kötött közszolgáltatási szerződés részleteit, a benne foglalt szakmai kötelezettségeket. Máté elmondta, hogy bár a minisztériumi szerződés nagyobb átláthatóságot jelent a pályáztatási szisztémával szemben, egyben kiszolgáltatottabbá is tesz a mindenkori költségvetési kényszereknek. Ezt példázza a szerződésünkben foglalt keretösszeg idei 25 %-os csökkentése, amelyet rugalmas szervezeti felépítésünknek és tartalékképzésünknek köszönhetően tudunk csak áthidalni.
Ezt követően Árpád vette ismét magához a szót, és a Krétakör missziójáról beszélt. Kreatív, közösségi játékok – hangzott el a definíció, vagyis egy olyan tevékenységi kör kialakítása, amelynek elemei már a Krétakör Színház korábbi működésében is kiemelt jelentőséggel bírtak, de az újjáalakulásunk óta kifejezetten ezek állnak gondolkodásunk fókuszában. Megvalósítására tett kísérletként a 2009 tavaszi Szabaduló az átalakulás értelmezésére adott lehetőséget. A tevékenységi kör meghatározása után a Krétakör hosszú távú céljait vázolta Árpád, egy olyan kulturális szolgáltató cég vízióját fogalmazva meg, amely egyaránt képes magán illetve állami szféra irányából érkező megkeresések teljes körű megtervezésére és lebonyolítására. Ennek feltétele egy olyan szakmai team, mely nem hierarchikusan, hanem projekt alapon építkezik, konkrét ügyhöz konkrét vezetőt társítva, aki teljes körű erkölcsi és anyagi felelősséggel bír a tervezés-kivitelezés összes fázisában. A projektiroda fejlesztése mellett egy, az előadóművészetek és társadalomtudományok kapcsolatait kutató és oktató iskola elméleti alapjainak kidolgozása, és egy helyspecifikus vándorfesztivál prototípusának lebonyolítása tartozik a 2012 decemberéig megvalósítandó terveink közé.
Máté a befogadási-együttműködési irányelveink ismertetésével el kívánta oszlatni azt a félreértést, miszerint a Krétakör egy újabb pályázati forrás szerepét kívánná, tudná betöltetni. A különböző jellegű együttműködéseink számára komoly kritériumokat fogalmazunk meg – a jelentkezők elsődlegesen a partnerség kívánalmainak kell, hogy megfeleljenek. Megkeresések tucat számra érkeznek, de közülük csak kevesekkel sikerül aktív együttműködést kialakítani, s ezen belül is különböző szinteket állapítunk meg. A közeljövőben színházcsinálók közül Simon Balázs részére az általa szervezett utcaszínházi előadáshoz biztosítunk infrastrukturális bázist, Kárpáti Péter saját maga által írt és rendezett akciósorozatához pedig ezen túlmenően szakmai együttműködést (művészeti konzultáció, projektvezetés etc.) is biztosítunk. A Proton Cinemával közösen adjuk ki a Nibelung-lakóparkból készített színház-filmet, és felkaroltuk színművészetisek által önszorgalomból lefordított, Ariane Mnouchkine-nal készült beszélgetéseket tartalmazó kötetet kiadásának ötletét. Kiemelt projektünk a Kávával közösen elkészített Akadályverseny színházi nevelési program bemutatása és rendszeres játszása.
Jómagam a megvalósítani kívánt programokról szót ejtve az ősztől beinduló rendszeres Bázis élet kapcsán vázoltam a legfőbb programpontokat. Szó esett a Krétakör Akadémia munkacímen futó sorozatunkról, amelynek meghívott tudományos előadói a legkülönbözőbb szakterületekről érkezve igyekeznek majd megválaszolni a jövőtervezés legfontosabb kérdéseit. Dargay Marcell A szabadulóművész analógiája elnevezéssel szervezi komponált és improvizatív elemeket vegyítő zenei kísérleteit, melyek megszólaltatásában többek között az Accord Quartet lesz a segítségére. A Szabaduló dokumentumfilmen dolgozó Németh Gábor Péter korábbi dokumentumfilmjeiből szervezünk beszélgetésekkel egybekötött vetítéseket, egyrészt a Szabaduló film felvezetéseként, másrészt, hogy jobban megismerhessétek a csapatunkhoz frissen csatlakozó filmes alkotói munkásságát. Ferencvárosi középiskolások részére mutatjuk be a Bázison a Káva Kulturális Műhely Hinta című színházi-nevelési programját, illetve a Kék Pont Drogkonzultációs Központ Egészségiskola elnevezésű, a tudatos életvitel elsajátítására létrehozott foglalkozásai számára biztosítunk helyszínt ugyanott.
Fancsikai Péter a Szabadulóból készülő dvd terveit ismertette. A kiadvány első lemeze azoknak szólna, akik lemaradtak egyes eseményekről, vagy akár magáról az egész akciósorozatról, a visszatekintés (kettős nézés) egyben prezentációs célú felhasználást is lehetővé tesz majd. A második lemezen szuverén vizuális olvasatok is helyet kapnak majd, például a Péter által készítendő RéS című rövidfilm, Németh Gábor Péter dokumentumfilmje és más érdekességek. A kiadványt Schilling Árpád művészeti koncepciójával, A szabadulóművész apológiája írásos változatával együtt fogjuk megjelentetni január végéig.
Gáspár Máté az EKF Pécs 2010 programsorozaton belüli megjelenésünkről szólva elmesélte a Krétakör és az EKF hosszú évekre visszatekintő viszonyának kalandos történetét. A most megvalósulni látszó projekt kapcsán én vettem át a szót, és két lehetséges irányvonalat vázoltam, melyek a Szabaduló artProletarz felvonásának a továbbgondolását jelenthetik. A kulcsszó a periféria, egyrészt, mint épített környezet (uránváros, bányaemlékek, Kelet-Pécs, etc.), másrészt, mint léthelyzet azon pécsi polgárok tekintetében, akik a hivatalos programsorozaton belül nem kapnak lehetőséget a megmutatkozásra. Célunk egyfajta mediátorként alternatív, ellenkulturális megjelenés kialakítása a pécsi mainstream programok mellett – s szerencsére felkérésünk is erre szól.,
Schilling Árpád ez év júniusában dolgozott együtt először a francia Cirkuszakadémia, a CNAC végzős diákjaival. A két hetes workshop felkészülés volt az ősztől kezdődő intenzív, három hónapos munkához, melynek kifutása az URBAN RABBITs című előadás létrehozása lesz. A francia diákok szeptemberben két hetet töltenek Budapesten, ennek során megismerkedhetnek a hazai művészeti-kulturális élettel, és nem utolsó sorban a Krétakör csapatával. Ehhez kapcsolódóan szeptember 23-án nyílt, bemutatkozó találkozót tartunk, melyre mindenkit szeretettel várunk! Ezután a diákok Árpáddal együtt visszautaznak iskolájukba, Chalons en Champagne-ba, és nekikezdenek az előadás létrehozásának. A kész produkciót a decemberi helyi bemutatót követően jövőre dél-kelet európai turnéra viszik, melynek állomásai júliusban várhatóan Pécs, Debrecen, és Budapest lesznek. A hazai közönségnek ekkor láthatja majd a produkciót. A hazai turnéhoz kapcsolódóan tervbe vettük egy kísérőrendezvény szervezését, amely a hazai előadóművészeti diákok és pályakezdők számára biztosítana lehetőséget a cirkusziskolásokkal való közös műhelymunkára, és kisebb produkciók létrehozására.
Árpádot a Bayerische Staatsoper (Müncheni Állami Operaház) intendánsa, Nikolaus Bachler, 2012-t követően egy opera megrendezésére kérte fel. Ennek előkészítéseként ismerkedési lehetőséget kínált 2010 júliusában, egy, a nemzetközi operafesztivál keretein belül megvalósuló projektre, amely a Staatsoper és a Krétakör közös produkciója lenne.
A Káva Kulturális Műhellyel több szálon is szakmai kapcsolatban állunk. Ennek a partneri együttműködésnek a részét képezi a Káva által szervezett Új Néző program is. Az Új Néző Augusto Boal fórum színházi elképzeléseit használja kiindulópontként. A fórum színház lényege, hogy a színházi esemény egy adott kisközösség által felvetett problémákból építkezik, és ugyanezen kisközösség részvételével megy végbe. A Trust Alapítvány (USA) pályázatán elnyert összegből a Káva ez év szeptemberétől kezdve az anBlock társadalomkutató csoport bevonásával szakmai terepmunkát végez különböző hazai kistelepüléseken. A terepmunka kutatási anyagai biztosítanak majd kereteket a színész-drámatanár csapatnak a színházi esemény megtervezéséhez. A négy kiválasztott helyszínen 2010 augusztusában kerül majd sor az elkészült produkciók lebonyolítására.
2010 szeptemberétől egy műfajteremtő kezdeményezésünk, a Gondolkodás Élménypark (GÉP) kerül megvalósításra a Bázison. A projekt interaktív színházi-nevelési program, amely a középiskolások mellett akár felnőtt célközönséget is sikerrel szólíthat meg. Egy, a későbbiekben kiválasztott téma köré szerveződő dramaturgiai szerkezet mentén vezetnénk végig a látogatókat a Bázis erre az alkalomra kialakított tereiben, kicsit a LaborHotel előadásunkhoz hasonlóan. A legfontosabb kérdés számunkra az, hogyan tudunk élményszerűen tapasztalatokat átadni a gondolkodás feltételeiről (figyelem, távolság, bátorság, etc.) és gyönyöreiről (felfedezés, önmegismerés, etc.), miközben húsbavágó témák közös feldolgozására vállalkozunk.
Nemzetközi kapcsolatépítéseinket példázva a 2011-es Prágai Quadriennálén történő megjelenésünk, illetve a dunaPart – kortárs előadóművészeti platform második kiadásának tervét ismertetettük.
Hosszúnak és sűrűnek bizonyult a beszámoló, már kilenc óra után járt az idő, mikor átadtuk a szót, így sokan már nem tudtak velünk maradni. A tervezett beszélgetést most a virtualitásban, a blogon pótolhatnánk. Milyen kérdések fogalmazódtak meg bennetek az elhangzottak, vagy az itt olvasottak kapcsán?
Sajtómegjelenések az évadnyitóról:
index (mti)
Szemere Katalin cikke a Népszabadságban