Krétakör a twitteren

Ajánló




A szabadulóművész apológiája
Apology of the Escapologist
Made in China - Láng Annamária előadása a Krétakör produkciójában
Kurázsi papa (2008. augusztus, Szentendre) - Le Phun & Krétakör
hamlet.ws
Közhasznúsági jelentés 2008.
Krétakör filmek, DVD-k, CD-k

Kapcsolat

IX. ker. Gönczy Pál u. 2. II./5.
Telefon: (36-1) 334-9960
Fax: (36-1) 334-9959
E-mail: kretakor@kretakor.eu

Hányan olvassák most ezt?

Friss topikok

Schilling Árpád workshopot tartott Sepsiszentgyörgyön

2010.07.25. 13:34 Gulyás Marci

Művészeti vezetőnk a Fazakas Mihály vezette Osonó Színházműhely meghívásának tett eleget. A műhelymunkáról a csapat egyik tagja, a 18 éves Mucha Oszkár írt beszámolót, illetve készített képeket. Az alábbiakban változtatások nélkül közöljük Oszkár munkanaplóját.

Az Osonó Színházműhely erdélyi fiatal alkotók színházi kutatásainak otthont adó szellemi műhely, amely Fazakas Misi vezetésével 17 éve hoz létre előadásokat egy rá jellemző teatrális nyelvben. Legfőbb célja a fiatalok nevelése a színház ürügyén, illetve a nem hivatásos színház képviselése Erdélyben. Idén nyáron egyhónapos képzést szervezett a sepsiszentgyörgyi székhelyű csapat a várostól 10 km-re levő Kökös nevű faluban.

JÚLIUS 16,

Schilling Árpád egyike a négy szakembernek, akivel együtt dolgozunk a júliusban zajló egy hónapos képzéssorozatban. Árpád ma reggel tíz óra körül érkezett meg Budapestről a táborunkba. Tizenegy órakor kezdtünk neki a munkának, ő egy beszélgetést kezdeményezett és kíváncsi volt az eddigi színházi tapasztalatunkra. Kíváncsi volt mindarra, amit tudunk, hiszünk a színházról, arra, hogy mit jelent számunkra a néző. Árpád is megosztotta velünk nézetét ezekkel a témákkal kapcsolatosan illetve még érintett néhány témát a saját munkáiról is. A beszélgetés vége átalakult egy közös vacsorává, ahol mi meséltünk a thaiföldi vendégszereplésünk tapasztalatairól ő pedig arról, ahol éppen most tart a színházzal és nézővel való viszonyában, és az új kísérleteiről a magyarországi cigány-magyar konfliktusok színházzal való kezeléséről.

A nap második felében Árpáddal különböző Krétakör által kiadott videókat néztünk meg és beszéltünk azoknak a céljukról, alakulásukról és arról, hogy milyen gondolatok, szándékok vannak azok mögött, és hogy hol is található meg bennük a színház. Fontos volt számukra számos visszajelzés és impulzus, amelyet az együttlétek ürügyén kaptunk tőle, gondolatok a szakmai és személyiségbeli függetlenségről, a görbe tükörről, amelybe mi magunk, alkotók ritkán merünk belenézni. Közös felfedezés volt a színházhoz, munkához és a világ problémáihoz való hasonló hozzáállás, az érzékenység és az őszinteség, amely alapja kell legyen alkotói létezésünknek.

A következő videókról beszéltünk és néztük meg:

·                                Munkáscirkusz- Oerol Fesztivál, Hollandia 2006

·                                A Csillagász álma- Kapolcs, Magyarország 2006

·                                A Szabadulóművész apológiája- M C93, Bobigny, Franciaország 2009

·                                A Szabadulóművész apológiája- Budapest, Magyarország 2009

·                                URBANRABBITs- Együttműködés CNAC-kal, Franciaország 2009

JÚLIUS 17,

Ma reggel tíz órakor kezdődött egy elméleti megbeszélés, amelyen Árpád egy gyakorlatot magyarázott el, amelynek kapcsán az alkotói folyamatra vezetett rá bennünket az általa legjobbnak és leghasználhatóbbnak tartott módon. Két csoportra osztott bennünket és megtanított egy módszert, amely által az általunk problémaként kezelt témákat öntöttük formába. Válogattunk a munkanélküliség, kivándorlás, szegénység, drog, alkohol, manipuláció témákból és a munkafolyamatban a témaválasztás után indokoltuk választásunkat, majd formába öntöttük elképzelésünket a maga eszközeivel és dramaturgiájával. Ezután a két csapat négy-négy tagja egy beszélgetésbe kezdett, ahol megvitathatták, hogy ki miért választ egy adott témát. Állítások, és indoklások segítségével egy egészséges vitán keresztül eljutottak egy közös végeredményhez. A két „előadást” egymásnak bemutattuk és kiértékeltük. A kiértékelőn világossá vált számunkra, hogy Schilling egy olyan – számunkra ismeretlen - irányba szeretne elmozdítani, ahol a nézői interaktivitás dominál.A kiértékelő után Árpáddal megnéztünk egy videót (Akadályverseny- TIE foglalkozás a Káva Kulturális Műhellyel, 2009 ) amelyet azért tartott fontosnak, mert bennünket is rá akart vezetni az interakció adta lehetőségekre. Miután látta, hogy a számunkra megszokott formanyelvben biztonságban érezzük magunkat, kimozdított bennünket. Szerette volna, ha még egyszer elkészítjük a témára készített etűdjeinket, de ezúttal úgy, hogy a probléma erős üzenete mellett nagyon fontos legyen számunkra a néző, és hogy a nézőt minél jobban tudjuk bevonni játékunkba. Rávezetett bennünket az erős interaktív formára, amely számunkra izgalmas, és egyben teljesen új terület volt. Az est folyamán Schilling abban a gondolkodásmódban erősített meg bennünket, amelyben ugyan hiszünk és dolgozunk, de mindeddig nem találtunk ennyire hasonló lelkületű társakat, mint amit kölcsönösen megéreztünk ez alatt a nagyon rövid idő alatt Árpádban.

JÚLIUS 18,

Ma folytattuk a tegnapi, interaktívvá formált etűdök készítését. Az manipulációra épülő témájú előadás bemutatása után egy részletes kiértékelőt tartottunk, amely által közelebb kerültünk azokhoz a gondolatokhoz, amelyeket mi is érezgettünk és néha-néha félve hangoztattunk is, de Árpád mondott ki kerek-egészen, amire mi csak annyit tudtunk mondani, hogy igen! Erről van szó! A kiértékelő után következett a szegénység témájára épülő előadás és ennek a végén is mindent megbeszéltünk. A kiértékelőknek és a gyakorlati tapasztalásoknak nagy hasznuk volt, hiszen sok új módszerrel és új nyelvvel is találkozhattunk úgy, hogy közben mi magunk fedezhettük fel ennek világát.

Amit a legjobban éreztünk Schilling tréningjei után az, hogy a legfontosabb dolog a nyitottság és a gondolkodás egy emberi életben, a színházon túl fontos az, hogy emberek vagyunk, legyünk nyitottak mindenre és ezzel egy időben gondolkodjunk, hiszen önmagában már az egy nagy ajándék, hogy gondolkodhatunk. Ugyanis az ő tapasztalatai szerint is, színészek és rendezők helyett színházi gondolkodókra van szükség.

Régebbi ismeretség után újra felfedezhettünk Schilling Árpádot és a Krétakör-jelenséget. Hatalmas sűrített színház-filozófia mellett ez a két és fél nap egyben megkönnyebbülés is volt számunkra, megkönnyebbülés azért, mert végre érezhettük, hogy nem vagyunk egyedül világlátásunkkal. Olyan érzésünk van, mint annak a kisgyereknek, aki hosszú időn keresztül árvának hitte magát, és egyszer csak eléje áll tiszta szemekkel egy kissé zömök, nem túl magas férfi és azt mondja: én vagyok a bátyád, akarod? Egy dolgot tehetünk, kőkeményen járjuk az utunkat továbbra is köszönettel Schilling Árpádnak (és mindazoknak, akiket ez a név takar) és hálával az Istennek.

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kretakor.blog.hu/api/trackback/id/tr702174600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

~ 2010.07.28. 18:24:33

Csak jelezni szeretnék, hogy a fennebb belinkelt Osonó Színházműhely weboldal nem működőképes. Új weboldallal hamarosan jelentkezünk a www.osono.ro címen.

Bartha Lóri

Gulyás Marci 2010.07.28. 18:52:51

Köszönjük a kiigazítást - ha élesedik az új honlap, javítjuk a linket is.