Krétakör a twitteren

Ajánló




A szabadulóművész apológiája
Apology of the Escapologist
Made in China - Láng Annamária előadása a Krétakör produkciójában
Kurázsi papa (2008. augusztus, Szentendre) - Le Phun & Krétakör
hamlet.ws
Közhasznúsági jelentés 2008.
Krétakör filmek, DVD-k, CD-k

Kapcsolat

IX. ker. Gönczy Pál u. 2. II./5.
Telefon: (36-1) 334-9960
Fax: (36-1) 334-9959
E-mail: kretakor@kretakor.eu

Hányan olvassák most ezt?

Friss topikok

Bázisélet; A szabadulóművész analógiája - Dargay Marcell koncertsorozata, első alkalom október 20. 19.00 (+ fotók)

2009.10.14. 23:03 Gulyás Marci

A KONCERT HANGANYAGA ITT MEGHALLGATHATÓ (quicktime player, vagy plugin szükséges - ajánlott a mozilla firefox, vagy a google chrome webböngésző használata). 

A cím a Krétakör múlt évadban lezajlott városterápiás akciósorozatára, A Szabadulóművész apológiájára utal. A koncertsorozatot az ott használt dramaturgiai koncepció alapján alakítottuk ki – öt felvonás, öt alkalom, öt egymástól elkülönülő, de mégis egységet képező, tisztán zenei eszközökkel létrehozotteseménysor. Hangzó analízis, amely az egyes alkalmakon keresztül fokozatosan nyit a hallgatók felé, egyfajta interaktív viszony kiépítését kezdeményezve. A bekapcsolódáshoz nem szükséges zenei előképzettség, csupán kíváncsiság és játékkedv.
A sorozat elméleti hátterében régi és újabb szerzők műveinek rögzített és improvizációs technikákkal történő elemzése-szétbontása áll, majd ezekből a gyakorlatokból-kísérletekből hozunk létre kb. 1-1 órás, „komponált” koncerteket. Az érdeklődők számára mindenféle verbális közlés nélkül, tisztán zenei hatásokon keresztül kívánjuk érthetővé tenni, hogy a kortárs zene olykor idegenül ható megnyilvánulásai mögött a legszélesebb értelemben vett aktív hagyományőrzés, vagy ha úgy tetszik, tradicionalizmus húzódik meg.
 

 

 

A koncertek állandó résztvevői-közreműködői Dinyés Dániel és Futó Balázs zeneszerzők, Földesi Péter fuvolaművész és a Laborhotelből már ismert Accord Quartet.

 

Az egyes alkalmakra jegyet 500 forintért vásárolhattok közvetlenül a koncertek előtt.
Az első alkalom időpontja 2009. október 20, kedd este 19.00. Helyszíne a Krétakör Bázis, a IX. Gönczy Pál utca 2. szám alatt.

 

21 komment

Címkék: koncert ajanlo eloadas bazis rendezveny szabadulomuvesz dargay marcell a szabadulomuvesz analogiaja

A bejegyzés trackback címe:

https://kretakor.blog.hu/api/trackback/id/tr1001448716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamiroff 2009.10.25. 22:37:02

Arra gondoltam, hogy amit a Bachhal kezdttetek az végig jó volt, mert ezek a ritmusok, gesztusok stb. tulajdonképpen benne vannak a darabban. és soha nem lehet kihallani belőle, mert mindig rosszul játszák. És ez adott egy erős keretet a dolognak, ami annak idején a continuo volt, teljesen természetesen. Mert az összes fúgán végighúzódik egy ilyen homofónikus continuó szál, bármilyen magasrendűen polifonikusak is. Ez nekem nem volt olyan elemző mint Webern hangszerelése a Musikalisches Opferből. Egyszerűen izgalmas volt akusztikusan, ami történt.

Tamiroff 2009.10.25. 22:49:29

bocsi: amit a Bach-al kezdtetek

MaD 2009.10.26. 10:01:48

Nos igen, nagyon jól látod, de ezeken túl az talán fontosabb volt (nekünk), hogy a Bach-fúga itt inkább "csak" egy eszköz volt valaminek az érzékeltetésére. (Szabolcsi Bence szerint "Bachban minden kor azt olvasta, amit a saját igazolására olvasni akart", vagy Webern Musikalisches Opferjével kapcsolatban is gyakran megfogalmazódik vádként (!), hogy az az átirat sokkal inkább Webernről mint Bachról szól.)
Ha emlékszel, a koncert teljesen köznapi zajok-neszek zenei szervezésével indult, abból nőtt ki; hogy majd végül a Wohltemperiertesből kiemelt h-moll fúga szólamait később ugyanezekkel a hangforrásokkal kettőzzük, ritmizáljuk - magyarul valami olyasmit szerettünk volna elérni, hogy e két -tkp. egymással szembenálló - zeneiség közötti határok eltűnjenek, feloldódjanak. Hogy a látszólagos szervezetlenség mögött feltűnjön a
rend igénye (jelenléte) és fordítva. Vagy: mint az "új" és a tradicionális alapvető azonossága.

Tamiroff 2009.10.26. 15:19:32

Persze, ez sikerült is. A koncert elején ezek a zajok szinte valami ős-zenét idéztek. Mondjuk, tudod azt a kort amikor még nem vált szét a művészet különböző ágakra, és olyan volt egy előadás - mondhatjuk történésnek is- mint egy rítus. Szóval nekem megdöbbentő volt, hogy az elején ezeknek a neszeknek és zajoknak milyen zenei értéke van. Ez pedig megint visszakérdez az egésznek az eredetére (mi a zene?, honnan jön?).

MaD 2009.10.27. 15:37:58

Végül is, ha belegondolsz, az egész tényleg egyfajta rítusként kezdődött, majd a végére Satie-s értelemben vett "bútorzenévé" vált a koncert egyik alapelemének, a metronómlüktetésnek visszaidézésével (Amikor a végén elrejtettünk a két wc-ben és a folyosón lévő kapcsolóládában 60-as tempóra állított, de mégis aszinkronban lévő metronómokat.) Ez tkp. valami vicc is lehet(ne). Bár nem valami jó :)

Tamiroff 2009.10.27. 15:54:26

Úgy érted hogy, akkor a végére a zajokat ki is figuráztátok?

MaD 2009.10.27. 17:00:31

A "kifigurázás" valahogy nekem pejoratív értelmű szó, én inkább azt mondanám, hogy átértelmeztük vagy továbbgondoltuk. Úgy mint ahogy az általunk "játszott" 1 perc időtartamú csendek sem a legszigorúbban ( értsd: legáltalánosabb értelemben) vett csendet jelentették (kivéve az utolsót a visszaszámlálással).

Gulyás Marci 2009.10.28. 00:29:00

Nagyon örülök ennek a beszélgetésnek, de nem biztos, hogy minden részletét értem. Tamiroff, meg tudod fogalmazni konkrétabban, hogy mit hiányolsz a Bach előadásokból? Azt értem, amit a ritmus kontinuitás-képző szerepéről írsz, és ez nagyon érdekes gondolat. Különösen azért tetszik, mert Marciék előadásában is azt szerettem, hogy nem szembehelyezkedésre, hanem ahogy azt a műsorfüzetben is írta, tisztán zenei hatásokon keresztül egy aktív tradicionalizmus képviseletére törekedett.
A rítus jelleg szintén találó, és szerencsés - vagy legalábbis számomra kényelmesebb volt - hogy erre nem dolgoztak rá külön a fiúk, hanem ez valahogy organikus következménye volt a hangzó anyagnak.
A lezáró gesztus (metronómok a folyosón) azért is volt érdekes, mert a bent ülők sokáig (percekig) nem álltak fel a helyükről, mert (jogosan) azt gondolták hogy ez még a koncert része (az is volt) és ezért bentről hallgatták tovább.

MaD 2009.10.28. 01:18:02

Nem akarok Tamiroff helyett válaszolni, csak arra reagálnék, hogy Tamiroff szerintem a "continuo" kifejezést nem a kontinuitás szinonimájaként használta (bár ez a szó kétségkívül a Te gondolatmeneted szerint is értelmezhető), hanem a 17. században kialakult "basso continuo" (számozott basszus) vagy "basso generale" (generálbasszus) gyakorlatára utalt, amely technika leírására nem térnék ki, mert az igazi hardcore szakmai terület. De ha érdekel, tudok irodalmat ajánlani...:)

Tamiroff 2009.10.28. 12:02:21

Köszönjük Marci, h írtál. Igen a basso continuóra gondoltam, ami az egész nyugati zenének az alapja. Egyfajta közös nevező a zenei faktorok között. És igazad van amikor a ritmus kontinuitás-szervező szerepéről írtál, én keretnek neveztem. A Bach előadása nekem végig tetszett, nem kifogásoltam benne semmit. Az összehasonlítást a Webernnel nem minőségi alapon vettem. Csak annyit tartottam fontosnak, hogy a Dargay - féle Bach lazább hozzányúlás volt a szöveghez - és inkább a régi kor szelleme szerinti - mint a Weberné. A Bach mai zongora előadásaira meg csak céloztam.

A metronóm tényleg nagyszerű volt a koncerten. Az egyik legköltőibb pillanat volt amikor a nagy "zaj" után visszatért.

Gulyás Marci 2009.10.28. 14:15:45

Tamiroff valóban a continuóra utalt, ezt értettem is, én csak továbbfűztem a gondolatmenetét, és emiatt érdeklődtem a ritmus, mint folyamatosságot képező zenei eszköz, általa elgondolt szerepéről. De erre kaptam is választ, köszönöm.

MaD 2009.10.28. 14:30:03

Bocs Marci, nem okoskodni akartam :)
Tamiroff, szerinted ki játszik ma jól Bachot? (Nem csak M.O.-on, hanem nagy általánosságban.)

eraserhead 2009.10.28. 19:40:49

Szerintem a mienk jó Bach volt :P

MaD 2009.10.29. 19:02:53

@Tamiroff: bocs a kérdésért, rájöttem hogy ilyet nem illik kérdezni, kollegákról jót vagy semmit...

erno" 2009.11.06. 14:21:35

sziasztok!

szívesen meghallgatnám a koncertet, ha már ott lenni nem tudtam. A hírlevél hanganyagot ígért... ide vele!

eee"

MaD 2009.11.06. 22:22:39

Szia Ernő,

hamarosan fölkerül az mp3, már csak egy kicsit kell várni :)

Addig is minden jót és üdv:

M

fancsikai 2009.11.07. 01:44:05

Ernő és mindenki, aki még meg szeretné hallgatni a koncertet!

legfölülre, a cím alá került egy link. onnan elérhető a hanganyag.
jó zenehallgatást!

fancsikai péter

borzola 2009.11.21. 22:47:14

Heló,

vki meg tudná mondani. hogy mikor és hol lesz a 2. része a sorozatnak? Előre is kösz a választ.

MaD 2009.11.21. 23:56:50

Kedves Borzola!

A második koncert november 24-én, kedden este 7 órakor lesz a Krétakör Bázison (IX. kerület, Gönczy Pál utca 2.)

Gyere, várunk!

MaD 2010.10.21. 11:15:20

Pontosan egy éve indultunk, nagyon nagy hála és köszönet az első koncert maroknyi, de annál odaadóbb közönségének.

Üdv:

DM